zondag 23 april 2017

VERKOOP VIA INTERNET OVER DE GRENS

Over de grens te verkopen? Hierbij een aantal tips!

1) Bied zoveel mogelijk betalingsopties aan.Voor Nederlandse online verkopers is het makkelijk om alleen iDeal aan te bieden. Nog steeds ziet men niet de voordelen van PayPal. Sisow bijvoorbeeld bied nog veel meer mogelijkheden aan. ( zie www.sisow.nl ) Mister Cash ( Belgische iDeal ) en Sofort Banking voor Duitsland bijvoorbeeld.

2) Bedenk goed of je met acceptgiro of op rekening wenst te leveren. Afterpay is zo'n optie. U ontvangt dan wel uw geld, maar de klant die niet betaald is nog niet klaar met Afterpay. Afterpay heeft de namelijk niet zo'n leuke dienst als men een keer niet betaald. Het kan zijn dat een klant bij bedrijf A niet betaald en op basis van zijn IP bij klant B ook wordt geweigerd. Erg kort door de bocht en op termijn zal dit dan ook vast lopen. Afterpay kan u daardoor ook een hele slechte reputatie bezorgen.

3) Wees helder! Nederlandse en Europese online consumenten en Nederlandse webverkopers zijn het erover eens dat heldere informatie erg belangrijk is. Ook een goed en overzichtelijk design geeft een helder beeld aan internationale klanten. Meer talen opties en valuta mogelijkheden bijvoorbeeld.

4) Let op de concurrent. De prijs is voor veel Nederlanders soms zelfs aanleiding om over de grens te gaan bestellen. Wij Nederlanders snappen dit kennelijk nog niet helemaal als ondernemers.

5) Goede communicatie voor buitenlandse klanten. Email, Live Chat of zelfs een gratis nummer zijn belangrijk. Bij email is het verstandig om zelfs binnen enkele uren te reageren. Of zelfs sneller. Wees daar heel correct en alert op.

6) Niet pushen! Europese consumenten hebben nauwelijks iets met opties als nieuwsbrieven, persoonlijke verlanglijstjes, spaarprogramma’s en gepersonaliseerde aanbiedingen. Wees zuinig in het vertrekken van info via bijvoorbeeld 1 nieuwsbrief. 1 keer per maand kan al volstaan.

7) Discussiefora zijn geen toevoeging. Houd hier rekening mee bij het inrichten van een webshop. Of ga je bij de Albert Heijn ook een half uur een discussie aan met een andere klant?

8) Social media is niet alles. Europese webconsumenten vinden email belangrijker.Gebruik social media waarvoor het bedoeld is.

9) Zorg dat je zelf kennis van de techniek hebt. Voor je het weet heeft het bedrijf die je shop gebouwd heeft meer invloed dan jezelf wil.

10) Blijf ook op de hoogte van e-commerce over de grens. Elke week of elke maand valt er steeds veel te leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.